Pokud se vám videa u jednotlivých článků nezobrazují správně, prosím aktualizujte stránku.

Electric Light Orchestra, část III.: V rytmu diska

24. srpna 2012 v 20:45 | Alda |  Skupiny
V povídání o skupině ELO jsme se minule dostali do roku 1978, kdy měli za sebou vydání komerčně nejúspěšnější desky, dvojalba Out of the Blue. Dnes dokončíme historii vlastní skupiny v letech 1979 - 1986, kdy tvorbu skupiny významně ovlivňovala právě taneční hudba, disko a t. zv. New Wave, neboli Nová vlna, hudba založená na rozsáhlém využití elektronických nástrojů.
V sestavě ELO došlo někdy v roce 1978 k významné změně v sestavě, protože Jeff Lynne zrušil smyčcovou sekci skupiny a propustil její členy, Mika Kaminskiho, Melvyna Galea a Hugha McDowella; smyčcová sekce totiž s používáním studiového orchestru postupně ztrácela význam a na Out of the Blue se tito tři hudebníci prakticky neobjevili (Mik ve třech písních, Melvyn v jedné a Hugh vůbec). Nicméně, na Out of the Blue jsou psáni jako stálí členové a můžeme je vidět i klipech, které byly natáčeny k následujícímu albu, Discovery, které vyšlo v roce 1979. Sestava se tak nadále skládala pouze z Jeffa, Beva Bevana, Richarda Tandyho a Kellyho Groucutta.
Album Discovery (kterému se mezi fanoušky říká Disco? Very!) představilo onen výše zmíněný "disko" zvuk a dosáhlo obrovské popularity. Stalo se prvním albem ELO, které to dotáhlo na špici albového žebříčku ve Velké Británii, a první deskou vůbec, z níž vzešly čtyři singly, které to dotáhly do britské Top 10. Mezi tyto hitovky patřily také dvě ikonické písně ELO, Shine a Little Love s charakteristickým zvukem smyčců (mně to vždycky připomínalo stíhačky či něco podobného), která se stala jedničkou v Kanadě a v Británii dosáhla na 6. místo, a Don't Bring Me Down, rockové číslo, kde vliv diska nebyl tolik patrný. To se stalo vůbec nejúspěšnějším singlem skupiny, protože v Británii dosáhlo na 3. místo, v USA pak na čtvrté. Dalšími singlovými hity byly Confusion, The Diary of Horace Wimp a Last Train to London. Album bylo oceněno jako multiplatinové, jen ve Spojených státech se jej prodaly 2 miliony kopií. Discovery tak pokračovalo ve výjimečném úspěchu předchozích desek. Je zajímavé, že skupina tentokrát nevyjela na světové turné; místo toho vznikla videa ke všem devíti písním alba.
Po úspěchu Discovery dostal Jeff nabídku napsat část soundtracku k fantasy muzikálu Xanadu režiséra Roberta Greenwalda s Olivií Newton-John v hlavní roli. Přestože film nebyl příliš úspěšný, soundtracku, který zčásti nahrála skupina ELO a zčásti Olivia Newton-John, se dařilo velmi dobře, dosáhl dvou platinových ocenění a pro ELO znamenal hity I'm Alive a All Over the World. Titulní píseň nahrála Olivia společně s ELO a tato píseň se stala jedinou za historii ELO, která ve Velké Británii dosáhla na samotnou špičku singlového žebříčku. V tomtéž roce (1980) vyšla také vzpomínková kniha Beva Bevana, The Electric Light Orchestra Story (u nás bohužel nedostupná).
V roce 1981 vydali ELO své druhé koncepční album Time, vyprávějící příběh člověka, který se najednou ocitne v roce 2095 a v tomto zcela změněném světě se cítí zmaten a ze všeho nejvíce si přeje návrat zpět do své doby, což není možné. Album je charakteristické vlivem Nové vlny a hlavní roli zde hrají syntezátory, vedle nich však byl stále ve studiu přítomen orchestr a při následném světovém turné (posledním v historii skupiny) se na pódium vrátil houslista Mik Kaminski. Stejně jako Discovery se album dostalo na první místo v albovém žebříčku ve Velké Británii, velkého úspěchu dosáhlo také na př. v Austrálii, Švédsku či Západním Německu; méně už se mu dařilo ve Spojených státech. Hlavním singlovým hitem byla píseň Hold on Tight, která k Nové vlně přidala vliv rockabilly, staršího rockového žánru, který počátkem 80. let procházel znovuzrozením. Hold on Tight dosáhla do Top 10 na obou stranách Atlantiku. Kombinací elektronických nástrojů a sci-fi tematiky se Time stalo velmi vlivným albem.
Další desku chtěl Jeff Lynne nahrát jako dvojalbum, ale nahrávací společnost to zamítla, protože by to bylo příliš drahé. Některé z písní, které Jeff pro plánované dvojalbum napsal, ale které se nakonec na vydanou desku nevešly, se objevily jako b-strany singlů. Album Secret Messages, o kterém jsem již na blogu psal (mrkněte do sekce Alba), vyšlo v roce 1983. Zpočátku se drželo v Top 5 britského albového žebříčku, ale rychle z něj vypadlo, protože singly, které z něho vzešly, neuspěly v hitparádách (kromě ikonické Rock'n'roll Is King). Objevily se zprávy, že se skupina rozpadá - baskytarista Kelly Groucutt odešel již v průběhu natáčení Secret Messages (jeho party nahrál Jeff), Bev Bevan se účastnil světového turné s Black Sabbath a Jeff Lynne a Richard Tandy nahrávali skladby na soundtrack k filmu Electric Dreams pod Jeffovým jménem. Bev popřel, že by se skupina byla rozpadla. Navíc smlouva s nahrávací společností zavazovala ELO k nahrátí ještě jednoho alba.
V roce 1985 se tedy trojice Jeff, Bev a Richard vrátila do studia, aby nahrála na dlouhou dobu poslední album skupiny, Balance of Power. V jistém smyslu je to opět koncepční album, protože ve většině textů se odráží Jeffovy pocity z konce skupiny a rozčarování z toho, že ještě musí pokračovat, protože jej k tomu zavazuje smlouva, že slavný hudebník je vázán poptávkou po jeho tvorbě a proměnlivostí vkusu publika. Jeff se s tím dokázal vypořádat po svém, myslím, že album je velmi kvalitní, ač zní docela jinak než jeho předchůdci (m. j. se zde poprvé objevil saxofon). Úspěšným byl singl Calling America, který to v USA naposledy dotáhl do Top 20. ELO pak odehráli ještě několik vystoupení, k poslednímu došlo ve Stuttgartu 13. července 1986. Zde posloužili jako doprovodná skupina pro Roda Stewarta. Poté se skupina prakticky rozpadla, ač to Jeff oznámil až po dvou letech, když za ním Bev Bevan přišel s myšlenkou nahrát další album ELO. V té době už Jeff spolupracoval s Georgem Harrisonem a dalšími hudebníky ve skupině Travelling Wilburys.
Skupina ELO přestala existovat, ale její jméno žilo dále. Beva myšlenka na pokračování - i třeba bez Jeffa - neopustila a počátkem 90. let ji zrealizoval. O tom a o dalších pokusech o obnovení legendy si povíme příště, v závěrečné části vyprávění o ELO, nazvané Návraty legendy.

Obal alba Time z roku 1981

Bev Bevan, Jeff Lynne a Richard Tandy při natáčení videa k písni Calling America před pařížským Centre Pompidou

Video k písni Secret Messages odkazuje na témata sci-fi a vesmíru, která provázela ELO někdy od poloviny 70. let (píseň zde není kompletní)

Asi nejvíce se vliv diska projevuje v této písni, Last Train to London (z alba Discovery)
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama