Pokud se vám videa u jednotlivých článků nezobrazují správně, prosím aktualizujte stránku.

Fly by Night

16. července 2012 v 14:53 | Alda |  Alba
Fly by Night je druhé studiové album kanadské skupiny Rush a první, na němž se podílel bubeník a textař Neil Peart. Bylo vydáno v únoru roku 1975, necelý rok po debutové desce, u společnosti Anthem. Album produkoval Terry Brown, pro něhož to byl rovněž debut ve spolupráci s touto skupinou.
Nový bubeník, který nahradil Johna Rutseye, převzal úlohu textaře skupiny, protože Geddy Lee, který ji zastával na debutovém albu, neměl o tuto činnost valný zájem a raději se věnoval, společně s třetím členem skupiny, Alexem Lifesonem, skládání hudby. Neil Peart tak skupině vedle svého brilantního umění bubeníka přinesl i rozsáhlé textařské schopnosti. Své náměty čerpal na př. z filozofie (dílo Ayn Randové - důraz na individualitu, osobní prospěch jedince, koncept t. zv. etického egoismu - na této desce patrné v úvodní skladbě Anthem) nebo z fantasy literatury (Pán prstenů J. R. R. Tolkiena - píseň Rivendell). Těmito literárními náměty bezpochyby přispěl k postupné orientaci skupiny na progressive rock, kde jsou tyto inspirace běžné. Na Fly by Night se sice skupina ještě přidržela hard rocku vycházejícího z bluesových základů podle "pravzorů" Led Zeppelin či Cream, který zazněl na první desce, už se zde však projevil nastupující progressive rock, zejména ve čtyřdílné skladbě By-Tor and the Snow Dog, kde se ostatně propojil s epickým textem s fantasy námětem. U této je zajímavé, jak Neila Pearta napadl námět textu: byl na návštěvě u majitele společnosti Anthem Raye Daniellse a překvapili jej Daniellsovi psi: německý ovčák, který na něj vrčel, a malý psík neznámé rasy, pokoušející se na Neila skočit. Údajně se pak německý ovčák stal předlohou pro By-Tora (patrně z "biter" = "kousající") a malý psík pro Snow Doga (zřejmě tedy musel být bílé barvy). Ještě doplním, že zatímco zde By-Tor hraje zápornou roli, na následujícím albu Caress of Steel se nachází píseň The Necromancer, v níž je "princ By-Tor" kladným hrdinou.
Zajímavé je zmínit se alespoň několika slovy o nahrávání alba v torontských studiích na Overlea Boulevard. Tato byla čerstvě vybavena tehdy nejmodernější nahrávací technikou, a to 24-stopým magnetofonem značky Studer a mixážním zařízením Neve. Díky tomu byla zajištěna vysoká zvuková kvalita nahrávky, která přitáhla hudební "fajnšmekry" k tvorbě Rush; jiné tehdejší hard rockové skupiny údajně tak vysokého standartu nedosahovaly. Ostatně, zmíněné vybavení se v předních světových nahrávacích studiích používalo až do nástupu digitálního vybavení v 90. letech.
Tím se dostávám k dojmům z poslechu desky, který samozřejmě vysoká kvalita zvuku (ještě kdybych tak Fly by Night mohl mít na vinylu!) značně zpříjemňuje. Jako správnému hard rocku zde samozřejmě dominuje elektrická kytara, vynikající bicí a vedle toho velmi výrazný vokální projev Geddyho Leea. Někomu jeho vysoký, někdy až řezavý hlas může vadit, ale já si Rush těžko dovedu představit s jiným zpěvákem. Oproti předcházejícímu počinu Rush zcela upustili od sborů, myslím si však, že tady to není vůbec na škodu a Geddy dokáže prostor zaplnit i sám. Jak už bylo řečeno, album se (až na jednu výjimku) drží hard rocku s bluesovým základem, ale jednotlivé písně jej představují v několika podobách. Za "typický" zvuk raných Rush je možno označit písně Best I Can, Beneath, Between and Behind, Making Memories a In the End. Ovšem v Making Memories je použita akustická rytmická kytara, což písni dodává poněkud jiný nádech. V In the End se setkáváme s členěním na více částí a zvláštní úpravou zvuku elektrické kytary, která zní jako dudy - zajímalo by mě, jak toho Alex Lifeson dosáhl, podle všeho v té době dost experimentoval se zvukem své kytary. Již zmíněná epická skladba By-Tor and the Snow Dog obsahuje další ze těchto zvukových experimentů, ale ten lze jen těžko popsat, nikde jinde jsem nic takového neslyšel (na něco vás přece musím nalákat, že jo?). Na konci písně je pak zachycen zvuk rolniček, který byl na gramofonové desce protažen do nekonečné smyčky. Úvodní píseň Anthem opouští tradiční hard rock, je vystavěná na jiných než durových akordech a zní mi tak nějak "kosmicky"; neuslyšíme tam sice žádnou přistávající vesmírnou loď, ale Geddyho zpěv v kombinaci s lehce znějící kytarou ve slokách mi navozují pocit obrovského prostoru a z něho plynoucí volnosti, snad to byl i záměr autorů. S tím kontrastuje kytarové sólo, které na hutném basovém základu vyvolává dojem zhuštěnosti do co nejmenších rozměrů - v souvislosti s vesmírem mě napadá černá díra (píseň si můžete připomenout v článku o Rush, který najdete v rubrice Skupiny). Titulní skladba desky, kterou jsem tady před časem představil coby píseň týdne, je na albu nejmelodičtějším kouskem a má značný hitový potenciál; byla vydána jako singl, ovšem neumístila se v hitparádách. Zcela neobvyklou skladbou jak v rámci alba, tak i celé tvorby skupiny, je píseň Rivendell, pouze s akustickou kytarou, kterou doplňují "ozvěny" elektrické kytary. Na akustickou kytaru (s nylonovými strunami) zde hraje Geddy Lee.
Celkově je album velmi kompaktní, s výjimkou By-Tor and the Snow Dog zde nejsou žádné dlouhé instrumentální pasáže, které budou charakteristické pro následující počiny Rush (nechci ale, aby to vyznělo, že jsou něčím, co snižuje kvalitu desek!). Album je celkově velmi melodické, všechny písně zde mají jedno nosné téma, takže je jednodušší na poslouchání. Těžko by mi bylo, jak už to u takovýchto velepodařených kousků (a u tohoto dodávám jednoznačně: alb mého srdce) bývá, vybrat nejlepší skladbu. Tradičně je to úvodní Anthem, která mě vždy dokáže nabudit, a Making Memories; ovšem v současné době jsem si hodně oblíbil závěrečnou In the End. Těžko mohli Rush vybrat lepší skladbu k uzavření této skvělé desky. Celé album je ovšem tak nabité pozitivní energií, že na závěr doplním poznámku pod čarou: článkem jsem bezpochyby vyhověl tématu týdne blogu.cz, protože je to "Optimismus v dnešní době." A přesně to jsou Rush a jejich album Fly by Night.

Seznam skladeb:
strana A
1. Anthem (Lee, Lifeson - Peart)
2. Best I Can (Lee)
3. Beneath, Between and Behind (Lifeson - Peart)
4. By-Tor and the Snow Dog (Lee, Lifeson - Peart)

strana B
1. Fly by Night (Lee - Peart)
2. Making Memories (Lee, Lifeson, Peart)
3. Rivendell (Lee - Peart)
4. In the End (Lee, Lifeson)

obsazení:
Geddy Lee "By-Tor" - baskytara, akustická kytara (B3), zpěv
Alex Lifeson "Snow Dog" - elektrické a akustické kytary
Neil Peart - bicí, perkuse

Terry Brown - produkce

 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama