Pokud se vám videa u jednotlivých článků nezobrazují správně, prosím aktualizujte stránku.

Box

30. dubna 2012 v 23:55 | Alda |  Ostblok Rock
Dnes bych vám chtěl představit debutové album československé alternative rockové skupiny Abraxas, které bylo vydáno v roce 1982 u firmy Panton. Deska, která nezapře vlivy tehdy na Západě populární new wave, je patrně tím nejlepším kouskem v diskografii Abraxasu. Vedle titulní skladby, která si i dnes najde cestu do našich rádií (hlavně Rádio Beat), obsahuje i další klasiky.
Abraxasu to trvalo docela dlouho, než se k natočení dlouhohrající desky dostal. Po vzniku v roce 1976 skupina, respektive její vůdčí osobnost, kytarista Slávek Janda (mimochodem bratr zakladatele Olympiku Petra Jandy), experimentovala s různými styly, jejichž ozvěna do Prahy ze Západu dolehla, tedy s progressive rockem a jazz rockem. To se ovšem rychle změnilo a Abraxas se zaměřili na hutnější hard rock, který ovšem ovlivňovaly tehdy populární taneční rytmy diska a postupně také již zmíněné new wave. V tomto duchu vzniklo v podstatě i toto album a tato kombinace podaná specifickým českým způsobem vytváří vpravdě unikátní dílo. Svou roli tu bezpochyby hraje výjimečný projev sólového zpěváka Miroslava Imricha a neotřelé texty Pavla Zemana, mladého právníka (aneb k čemu se ti právníci za socialismu nedostali - tohle je ovšem zcela pozitivní údiv), které překvapí svou neobvyklou tematikou, volbou slov i promyšleným zpracováním.
Jednotlivé písně představují různorodou kolekci, která posluchače v žádné chvíli nenudí. Hutný hard rock se brilantně doplňuje se vzdušností new wave, která je podpořena rozsáhlým (ale ne přehnaným) využitím syntezátorů a aranžmány sborů. Tímto způsobem lze nejlépe charakterizovat skladby jako Každý den je to jinak, O to jde a ZOO. V titulní skladbě alba má hard rock navrch, ale ani v ní se vliv new wave tak docela neztrácí. Temná atmosféra obestírá píseň King-Kong, která je založená na chytlavém, syntezátorovém riffu, odkazujícím na orientální rytmiku a melodiku. Je těžké si na této desce zvolit nejlepší kousek, ale já mám nejradši právě tuto. Ostrý protiklad k ní tvoří závěrečná instrumentálka V baru, která připomene kabaret, cirkusovou estrádu nebo třeba hudbu ke starým filmům; ostatně se nápadně odlišuje od celého zbytku desky. Skladby Nekonečný boogie, ale hlavně Poprvé jsou krásnými ukázkami new wave "po česku" - nevím ale přesně, kde bych měl hledat další příklady, což zase dokazuje, jak je tohle album výjimečné.
Skupina Abraxas, která je dneska možná trochu pozapomenutou, ale rozhodně legendou tuzemské scény, těžko mohla vykročit do světa vinylových desek lépe. V tomhle ohledu je možná škoda, že Slávek Janda, věčně koumající nad novými možnostmi a postupy, se u okouzlující kombinace hard rocku a new wave, kterou představilo tohle album, nezdržel déle. Na druhou stranu tak ještě více vynikne jedinečnost Boxu.

Seznam skladeb:
strana A
1. Každý den je to jinak (Janda - Zeman, Imrich)
2. Země se točí dokola (Janda - Pelíšek)
3. O to jde (Janda, Imrich, Pelíšek - Zeman)
4. Poprvé (Imrich - Zeman)
5. Magická noc (instr.) (Janda)

strana B
1. Box (Imrich, Janda, Pelíšek - Zeman)
2. King-Kong (Imrich, Janda - Zeman)
3. ZOO (Imrich, Janda, Pelíšek - Zeman)
4. Nekonečný boogie (Janda - Krečmar)
5. V baru (instr.) (Janda)

obsazení:
Slávek Janda - kytary, zpěv, syntezátor
Miroslav Imrich - zpěv, syntezátor
Michal Ditrich - baskytara
Ivan Pelíšek - bicí, percussion

Jiří Janda - tenorsaxofon (A2, B4, B5)
Josef Přib - elektrické smyčce (A2, A3, B1, B2)
František Horáček - produkce
Adam Hoffmeister - design obalu

 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama