Pokud se vám videa u jednotlivých článků nezobrazují správně, prosím aktualizujte stránku.

Locomotiv GT

31. března 2012 v 16:12 | Alda |  Ostblok Rock
Než povím něco o skupině uvedené nadpisem, chtěl bych vám prve s potěšením oznámit, že se Rock around the Clock rozšiřuje o novou rubriku - Ostblok Rock. Jak již název této rubriky může napovědět, budou se články v ní obsažené zabývat rockem ze států bývalého východního bloku (včetně Československa). I pro ty z vás, kteří tyto skupiny pamatujete z dob jejich největší slávy, bude asi spoustu informací nových, ale tato rubrika je určená zejména pro mladší generaci, která bude možná překvapena hudební pestrostí rockové hudby socialistických zemí (já jsem rovněž). Zvláštní rubriku pro tyto skupiny jsem vytvořil, jednak aby více vynikla a upoutala pozornost, jednak proto, že specifické prostředí, v němž tyto skupiny působily, mohlo do značné míry ovlivnit jejich vývoj (který nicméně ve většině případů reflektoval vývoj západní hudby).

A nyní již ke slíbené Locomotiv GT. Maďarská progressive rocková skupina, založená v roce 1971 v Budapešti na základech dvou t.zv. Supergroups - sestav vytvořených na základě anket v časopise Youth Magazine. Zakládajícími členy byli Gábor Presser (klávesy, zpěv; ex - Omega), Károly Frenreisz (baskytara), Jószef Laux (bicí nástroje) ze sestavy Supergroup I; Barta Tamás (sólová kytara) ze sestavy Supergroup II. Neoficiálním "pátým členem" byla textařka Anna Adamisová (rovněž ex - Omega), manželka Jószefa Lauxe, který také plnil roli manažera skupiny. Od počátku existovalo určité napětí mezi Locomotive GT a Omegou, právě kvůli tomu, že Gábor a Anna původně působili ve skupině Omega.
Skupina měla od počátku velký úspěch s písněmi vlastní tvorby. Hned v roce založení vyšla píseň Ezüst nyár ("Stříbrné léto"), jejíž popularita byla tak velká, že skupina byla pozvána do Tokia na World Popular Song Festival. Zde vystoupili s písní Touch Me, Love Me, Rock Me (pro maďarské skupiny bylo obecně celkem běžné, že některé jejich písně existovaly i v anglické verzi pro export). V prosinci téhož roku vydali své první LP, nazvané prostě Locomotiv GT, které bylo ovlivněno britským progressive rockem. Zajímavé je, že Locomotiv GT byli v té době populární spíše v zahraničí, na Západě, k čemuž přispěl i článek v časopise New Musical Express následujícího roku. V následujících dvou letech vyšly v Maďarsku další dvě alba, a materiál z prvních třech desek pak byl znovu natočen v angličtině na exportní desku pro Spojené království a USA. Jmenovala se stejně jako jejich debutová deska a dále přispěla k popularitě skupiny v západních zemích. Ještě předtím se skupina, jako jediná z celé kontinentální Evropy, zúčastnila festivalu Great Western Express Festival v Lincolnu v Anglii, kde vystoupila po boku takových skupin jako Genesis či Beach Boys.
V roce 1972 skupinu opustil Károly Frenreisz, protože nesouhlasil s tím, aby skupina vytvořila hudbu k muzikálu An Imaginary Report on an American Pop Festival. Založil vlastní skupinu Skorpió a nahrazen byl dalším ex-členem Omegy, Tamásem Somló.
Díky albu Bummmm!, které vyšlo v roce 1973, se skupina konečně stala populární i domovském Maďarsku. Bylo to i díky lehčímu, stravitelnějšímu stylu, v němž album vzniklo. Problém nastal ve chvíli, kdy se Tamás Barta rozhodl zůstat v USA, kde byla skupina na turné. Album Bummmm! bylo následně v Maďarsku zakázáno, ovšem i přesto se Locomotiv GT stali nejoblíbenější maďarskou skupinou (do té doby to byla Omega). Následujícího roku mělo vzniknout další album pro západní trh, ale maďarská vláda zakázala skupině toto album vůbec vydat, takže vyšlo až koncem 80. let (pouze v Maďarsku). Není bez zajímavosti, že album mělo vzniknout ve spolupráci s impresáriem Rolling Stones Jimmym Millerem. V rodném Maďarsku nicméně Locomotiv GT pokračovali v činnosti s novým kytaristou Jánosem Karácsonym. Vznikly desky Mindig Magasabbra ("Ještě výše") a dvojalbum Locomotiv GT V., které bylo opět v Maďarsku zakázáno. (Pochází z něj mj. vám známá píseň A Kicsi, a nagy, az Artúr és az Indián). Bylo to poslední album, na němž se podíleli Jószef Laux a Anna Adamisová. Jószef poté odešel do USA, kde pokračoval v práci jako producent. Po nějaké době jej trvale nahradil János Solti.
V té době zápolili Locomotiv GT s problémy s maďarským komunistickým režimem; Gábor Presser sice v roce 1977 dostal ocenění za přínos rockové hudbě, ovšem to nezabránilo, aby skupině nebylo zakázáno vystupování v jejich zemi. Také nemohli vystupovat v Rumunsku, kde se rok předtím odehrálo úspěšné turné. Tyto problémy téměř způsobily rozpad kapely, ovšem podařilo se je překonat. S novým textařem, Dusánem Sztevanovitym, natočili v roce 1980 desku Loksi (název podle přezdívky skupiny), kterou se jim podařilo prosadit i přes cenzuru. Vznikla pak ještě další dvě alba, z nichž jedno - Locomotiv GT X. bylo natočeno i v anglické verzi (jako Too Long) a vyšlo v Británii v roce 1983. Skupina v 80. letech hodně koncertovala v zemích východního bloku - na př. v Polsku a v SSSR. V roce 1986 se kvůli stále trvajícím problémům s maďarským režimem rozešla, ovšem pouze dočasně. V 90. letech Locomotiv GT svou činnost obnovili a doposud patří k nejoblíbenějším maďarským skupinám.

Diskografie - Maďarsko:

Locomotiv GT (1971)
Ringasd el magad (1972)
Bummm! (1973)
Mindig magasabbra (1975)
Locomotiv GT V. (1976)
Zene - Mindenki másképp csinálja (1977)
Mindenki (1978)
Loksi (1980)
Locomotiv GT X. (1982)
Ellenfél nelkül (1984)
424 - Mozdonyopera (1997)
A fiúk a kocsmába mentek (2002)

Ostatní země:

Locomotiv GT (Velká Británie + USA; písně z maďarských desek Locomotiv GT, Ringasd el magad a Bummm!; 1973)
Locomotiv GT (Argentina; 1973)
Locomotiv GT (Československo; album Ringasd el magad; 1973)
Live in Warsaw (Polsko; 1975)
Mindig magasabbra (NSR; 1976)
Motor City Rock (země východního bloku; 1978)
Mindenki (Československo; 1979)
Locomotiv GT (NSR + Švédsko; 1980)
Todos (Španělsko; 1980)
Too Long (Velká Británie; 1983)


Locomotiv GT, 70. léta


Obal desky Mindig magasabbra
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama