Pokud se vám videa u jednotlivých článků nezobrazují správně, prosím aktualizujte stránku.

Únor 2012

George Harrison

26. února 2012 v 13:20 | Alda |  Osobnosti
Právě včera jsme si připomněli 69. výročí narození této velké osobnosti dějin rocku a na mně teď je, abych o něm napsal pár slov. Takže, britský kytarista, zpěvák a skladatel, narozen 25.2.1943 v Liverpoolu, proslavený zejména jako sólový kytarista skupiny The Beatles, ovšem také jako sólový umělec. Pro Beatles složil na př. baladu Something, jeho nejslavnějšími písněmi jsou pak zřejmě My Sweet Lord a Got My Mind Set on You (která ale není jeho vlastní).
George byl nejmladší ze čtyř dětí a až do čtrnácti let poměrně dobrý žák. Ovšem pak údajně slyšel píseň Heartbrake Hotel od Elvise Presleyho a od té chvíle "se zbláznil" do kytar a rock'n'rollu, koupil si svou první kytaru (za £3,10, což byly pro jeho rodinu velké peníze) a založil první skupinu, Rebels. O rok později se po seznámení s Paulem McCartneym přidal do skupiny Quarryman dalšího budoucího Beatla Johna Lennona. Byl už v té době velmi schopný kytarista, což Johna přesvědčilo, aby ho přijal, i když byl podle něj příliš mladý.
George tedy spolupracoval s budoucími Beatles téměř od začátku, prožil s nimi období koncertů v Hamburku a podílel se na utváření zvuku skupiny. A pak samozřejmě byl členem "klasické" sestavy, která se stala světoznámou (společně s Johnem a Paulem ještě Ringo Starr). Ačkoliv byl sólovým kytaristou, nestál nikdy v popředí; největší pozornost přitahovali hlavní skladatelé a zpěváci John a Paul. Většina desek Beatles (kromě Please Please Me, Hard Day's Night a For Sale) sice obsahuje alespoň jednu Georgeovu píseň, ovšem zejména v období těsně před rozpadem skupiny měl George stále více vlastního materiálu, který chtěl využít, ale ostatní členové byli proti, což také přispělo ke zhoršení vzájemných vztahů. Georgeovi postupně role "tichého Beatla", kterou dříve hrál, přestala vyhovovat.
Po rozpadu skupiny v roce 1970 zahájil George sólovou dráhu vskutku impozantně - trojitým albem All Things Must Pass s již zmíněným velkým hitem My Sweet Lord. Pokračoval ve směru, který si vytyčil v posledních letech s Beatles - v jemném rocku, posluchačsky většinou velmi dobře přístupném, s některými vlivy východní hudby, jíž byl George tolik fascinován v 60. letech. V textech se většinou odrážela jeho orientace na duchovní témata; George byl silně duchovně založený, takže když zpívá píseň o lásce, nevíte, zdali je to láska k milované dívce nebo k Bohu, a vlastně to může být obojí. Do konce 80. let vydal George dalších devět studiových desek a mimo jiné také zorganizoval první charitativní koncert (The Concert for Bangladesh). Koncem 80. let pak utvořil s Jeffem Lynnem, Tomem Pettym, Bobem Dylanem a Royem Orbisonem superskupinu Travelling Wilburys.
V 90. letech George nová alba nenatáčel, z hudebního světa ale zcela nezmizel. S Paulem McCartneym a Ringo Starrem dotočil píseň Free as a Bird, kterou v 70. letech napsal a nahrál John Lennon. Vyšla poté na kompilaci The Beatles - Anthology. Dále se podílel na př. na desce Ringa Starra Vertical Man (rok 1998) nebo na nahrávce Zoom skupiny Electric Light Orchestra (vydána 2001). Také skládal nové písně, které se objevily na jeho poslední, posmrtně vydané desce Brainwashed. Své party natočil krátce před svou smrtí a album poté podle jeho pokynů dokončili jeho syn Dhani společně s Jeffem Lynnem za pomoci dalších hudebníků. George zemřel 29. listopadu 2001 na rakovinu plic, která nenávratně poškodila i jeho mozek (proto tento název desky).
George se stal legendou už díky tomu, že byl členem Beatles, nejvlivnější rockové skupiny všech dob, která patrně v tomto směru nebude nikdy překonána. A i když v jejím rámci zůstával vždy trochu ve stínu Johna Lennona a Paula McCartneyho, měl v ní nezastupitelnou roli, a to nejen z hudebního hlediska. Stěží si můžeme představit Beatles, tak jak je známe, bez kteréhokoli ze čtyř členů "klasické" sestavy. Co se týče George samotného, dovedlo jej působení v Beatles do popředí hudebního světa, pomohlo mu hudebně, pěvecky i skladatelsky dospět, což poté dokázal využít v rámci své sólové kariéry, aby se stal jedním z nejvlivnějších hudebníků rockových dějin. Není bez zajímavosti, že sám se považoval především za zahradníka - a jeho autobiografie I Me Mine je také věnována všem zahradníkům.

Diskografie (sólová; studiová alba):
All Things Must Pass (1970)
Living in the Material World (1973)
Dark Horse (1974)
Extra Texture (Read All about It) (1975)
Thirty Three and 1/3 (1976)
George Harrison (1979)
Somewhere in England (1981)
Gone Troppo (1982)
Cloud Nine (1987)
Brainwashed (2002)

s Travelling Wilburys:
Travelling Wilburys vol. 1 (1988)
Travelling Wilburys vol. 3 (1990)


George v časech The Beatles...


... a později, asi v 80. letech




Jako ukázku jsem vybral méně známou píseň, zvanou prostě This Song z alba Dark Horse. Vznikla jako reakce na soudní proces, do něhož byl George vtažen kvůli své písni My Sweet Lord (údajně kopírovala píseň He's so Fine).

Píseň 8. týdne

23. února 2012 v 22:44 | Alda |  Archiv písní týdne
Pro tento týden jsem zvolil píseň Fly to the Rainbow od německé skupiny Scorpions. Vyšla v roce 1974 na stejno-jmenné desce, což bylo "debutové" album skupiny po jejím obnovení o rok dříve. Autorem hudby je Michael Schenker (mladší bratr doprovodného kytaristy skupiny, Rudolfa, který se ale na vlastní nahrávce nepodílel), autorem textu je Uli Roth (sólový kytarista).
Pro vás, kdo znáte "klasické" hity Scorpions jako Still Loving You, Wind of Changes a t. d., bude možná tato píseň dost překvapující. Její pojetí je pro Scorpions značně netypické, jak impozantní stopáží, tak výstavbou ze tří částí. Připomíná progressive rockové eposy a tento styl byl tehdy v rockovém světě na vzestupu, u Scorpions se nicméně výrazněji neprosadil. I na samotné desce je skladba svým pojetím osamělá; na následujících albech se skupina přiklonila k přímočařejšímu hard rocku.


text:

Life is empty, can't remember anytime before,
On a plain lit cold December, see it evermore,
Gliding through this life, and another is a child,
and we're doing games, and losing things,
Always playing gigs.
Somewhere in the sky, where the moon, the stars shine bright,
where the sun is shining, in the night.
I am in disgrace, yet i see a smiling face,
and i hope you let me share your place.
I don't live today.

Rain in the sky, make the world fly,
Into time, beg me your time.
Sun in the sky, make the world fly,
Into time, beg me your time.

Rain in the sky, make the world fly,
Into time, beg me your time.
Sun in the sky, make the world fly,
Into time, beg me your time.

Rain in the sky, make the world fly,
Into time, beg me your time.
Sun in the sky, make the world fly,
Into time, beg me your time.

Well, I lived in magic solitude
Of cloudy-looking mountains
And a lake made out of crystal raindrops ...
Run through Space two thousand years ago
I've seen the giant city of Atlantis
Sinking to eternal waves of darkness ...

Somewhere in the blue distance
Are those long-forgotten trees of yore
A broken violin floating alone in December
Darkness everywhere and nothing more.

Symbol - strange Symbol - Melancholy
Painting torrid colors to a sky of green
Candle breathing one night only
Far away - in chillness - bleak - unseen ...

Drifting galley - ghostlike shadow,
Sails rigged to catch and kill the Time...
Echoes wandering down an endless meadow
To call the Thing ... Sublime !...

Píseň 7. týdne

17. února 2012 v 22:20 | Alda |  Archiv písní týdne
Výběrem pro tento týden zřejmě udělám radost milovníkům tvrdší hudby - zvolil jsem jednu z hardrockových standart, Man on the Silver Mountain od britské skupiny Rainbow. Píseň vyšla v roce 1975 na prvním albu skupiny, Ritchie Blackmore's Rainbow. Jejími autory jsou Ritchie Blackmore a Ronnie James Dio.
Píseň byla prvním komerčním úspěchem skupiny a pro svůj charakteristický kytarový riff se stala stálicí na koncertech Rainbow. Vedle toho je také klasickým příkladem pěveckého výkonu Ronnieho Jamese Dia. Pokud jde o text, jehož je Dio autorem, jedná se o jeden z raných příkladů fantasy hrdinského námětu, který se později, počínaje 80. lety "zabydlel" v tvorbě heavy metalových skupin.


text:

I'm a wheel, I'm a wheel
I can roll, I can feel
And you can't stop me turning
cause I'm the sun, I'm the sun
I can move, I can run
But you'll never stop me burning

Come down with fire
Lift my spirit higher
Someone's screaming my name
Come and make me holy again
I'm the man on the silver mountain
I'm the man on the silver mountain

I'm the day, I'm the day
I can show you the way
And look, I'm right beside you
I'm the night, I'm the night
I'm the dark and the light
With eyes that see inside you

Come down with fire
Lift my spirit higher
Someone's screaming my name
Come and make me holy again
I'm the man on the silver mountain
I'm the man on the silver mountain



Creedence Clearwater Revival

15. února 2012 v 23:26 | Alda |  Skupiny
Americká rocková skupina působící na přelomu 60. a 70. let. Členy byli vůdčí osobnost a skladatel John Fogerty (zpěv, sólová kytara, foukací harmonika, později klávesy, saxofon), jeho bratr Tom Fogerty (kytara, zpěv), Stu Cook (baskytara) a Doug Clifford (bicí). Skupina existovala v této sestavě už v průběhu 60. let, kdy se jmenovali The Blue Velvets a později The Golliwogs; tehdy byl ještě hlavním zpěvákem Tom a Stu hrál na klavír. Jejich repertoár tvořily převážně převzaté skladby, zejména z období 50. let. Postupně však skupina začala hrát vlastní, zejména Johnovy písně.
V roce 1967 dostala kapela nabídku na natočení dlouhohrající desky (do té doby vydali pouze několik singlů). Podmínkou byla změna názvu, což čtveřice prý ráda přijala, protože název The Golliwogs se nikomu z nich nezamlouval. Nový název byl složen ze tří výrazů: Creedence podle jména jednoho kamaráda Toma Fogertyho, Credence Newballa; Clearwater podle značky piva; konečně revival na znamení obnovení skupiny po návratu Johna a Douga z vojenské služby. Debutová deska, nesoucí prostě název skupiny, vyšla o rok později a prvním singlovým úspěchem se stala Suzie Q, převzatá od Dalea Hawkinse.
CCR postavili svůj zvuk na odkazu rock'n'rollu 50. let, se zřetelným vlivem country a t. zv. jižanského rocku. Typickým příkladem takové písně je Proud Mary z jejich druhé desky Bayou Country (1969). Dosáhla druhého místa v americké hitparádě a stala prvním velkým hitem skupiny, který následovaly písně jako Bad Moon Rising, Green River, Down on The Corner nebo Who'll Stop the Rain. Skupina vystoupila na festivalu ve Woodstocku, ale záznam tohoto vystoupení byl vydán až v roce 1994 (John Fogerty nechtěl vůbec, aby byl záznam zveřejněn, protože podle něj úroveň vystoupení byla podprůměrná).
V roce 1970 vyjela skupina na evropské turné, které podpořil nový singl Up Around the Bend. Dobyl si značnou popularitu u evropského publika a dosáhl na čtvrté místo v americké hitparádě. Následovaly jej singly Looking Out My Backdoor a Have You Ever Seen the Rain. Déle trvající rozpory mezi Johnem a Tomem (Tom se cítil odstrčený, protože John psal všechny původní písně skupiny a jediným Tomovým autorským podílem na tvorbě CCR tak zůstala píseň Walking on the Water z debutové desky, kterou napsali společně) poté vyústily v roce 1971 v Tomův odchod. Zbylá trojice jej chtěla nahradit, ale k tomu nedošlo. Po vydání poslední studiové desky v roce 1972 se Creedence rozešli. (Ani vztahy mezi zbylými členy nebyly ideální).
Jednotliví členové pak pokračovali v hudebních aktivitách, John a Tom vydali několik sólových alb, Doug Clifford a Stu Cook byli především studioví hudebníci. V průběhu 80. a 90. let se očekávalo, že se skupina dá znovu dohromady, ale nedošlo k tomu. Tom Fogerty v roce 1990 zemřel, což ovšem nijak nezlepšilo vztahy mezi zbylými členy. Při uvedení skupiny do rockové síně slávy v roce 1993 odmítl John vystoupit s Dougem a Stuem, kteří poté v roce 1995 založili "vzpomínkovou" sestavu Creedence Clearwater Revisited, která občas koncertuje dodnes. I John Fogerty hraje na svých koncertech písně Creedence.
CCR dokázali během pár let vytvořit několik velkých hitů, které se natrvalo staly součástí pokladnice rockové hudby. Šli tak trochu proti proudu času a v době, kdy jiní hudebníci hledali neustále nové postupy, se Creedence drželi osvědčených způsobů. A přesto je jejich doba nezavrhla jako nějaký přebytečný přežitek z minulosti. Snad právě díky tomu se jejich písně staly nadčasovými a jsou takové dodnes.

Diskografie:

Creedence Clearwater Revival (1968)
Bayou Country (1969)
Green River (1969)
Willy and the Poor Boys (1969)
Cosmo's Factory (1970)
Pendulum (1970)
Mardi Gras (1972)


CCR v roce 1968: zleva Tom Fogerty, Doug Clifford, Stu Cook, John Fogerty


V roce 1972 byli CCR už jen ve trojici


Video zachycuje atmosféru koncertů CCR --- v publiku bylo pěkně rušno. Píseň Green River.


Méně známá, pro Creedence však typická svým "swamp" soundem...

Píseň 6. týdne

9. února 2012 v 23:28 | Alda |  Archiv písní týdne
Tento týden jsem pro vás vybral píseň Dandelion od britské rockové skupiny Rolling Stones. Píseň napsali (jako většinu písní této skupiny) Mick Jagger a Keith Richards. Vyšla v roce 1967, původně jako B-strana singlu We Love You, ovšem úspěšností předčila A-stranu (v americké hitparádě dosáhla na 14. místo, zatímco We Love You pouze na #50), takže záhy začala být vydávána jako A-strana. Dostala se i na výběrová alba, na př. na Through the Past, Darkly z roku 1969, které licenčně vyšlo i v Československu (ale až v 80. letech).
Píseň zaujme svou vzdušnou lehkostí, zvonivým cembalem a sólem na hoboj (poněkud netradiční nástroj pro kytaristu Briana Jonese...). Rolling Stones pro mě dlouho znamenali jen profláknutou Satisfaction (kterou rád nemám) a s jejich hudbou se teprve seznamuju. Tento kousek je určitě dobrým začátkem...

text:

Prince or pauper, beggar man or thing
Play the game with ev'ry flow'r you bring
Dandelion don't tell no lies
Dandelion will make you wise
Tell me if she laughs or cries
Blow away dandelion

One o'clock, two o'clock, three o'clock, four o'clock chimes
Dandelion don't care about the time
Dandelion don't tell no lies
Dandelion will make you wise
Tell me if she laughs or cries
Blow away dandelion, blow away dandelion

Tho' you're older now it's just the same
You can play this dandelion game
When you're finished with your childlike prayers
Well, you know you should wear it

Tinker, tailor, soldier, sailors lives
Rich man, poor man, beautiful, daughters wives
Dandelion don't tell no lies
Dandelion will make you wise
Tell me if she laughs or cries
Blow away dandelion, blow away dandelion

Little girls and boys come out and play
Bring your dandelions to blow away
Dandelion tell no lies
Dandelion will make you wise
Tell me if she laughs or cries
Blow away dandelion, blow away dandelion

Greg Lake

8. února 2012 v 0:52 | Alda |  Osobnosti
Rozhodně jedna z nejvýraznějších postav britské progressive rockové scény od konce 60. let, zpěvák, kytarista a baskytarista známý jako člen King Crimson a Emerson, Lake&Palmer. Narozen 10. listopadu 1947 v Poole v Anglii.
Jeho prvním velkým úspěchem bylo založení skupiny King Crimson koncem 60. let, kdy jej kamarád ze školy Robert Fripp pozval, aby zpíval a hrál na baskytaru. Greg byl v té době především kytarista, ale s basou souhlasil. V roce 1969 skupina vydala debutové album In the Court of the Crimson King a právě Gregův zpěv byl jedním z nejvýraznějších prvků tohoto průkopnického alba nového hudebního žánru, který teprve vznikal - progressive rocku. Greg ale ve skupině dlouho nezůstal, nazpíval vokály ještě pro následující desku, ale už rok po vydání debutového alba King Crimson působil v nově založené skupině - Emerson, Lake&Palmer (ELP).
V ELP hrál Greg na kytaru (zejména akustickou, elektrickou trio využívalo jen výjimečně) a baskytaru, zpíval, skládal texty a produkoval desky (trio v průběhu 70. let nemělo žádného "externího" producenta). Jeho píseň Lucky Man (z eponymního debutového alba), kterou původně napsal, když mu bylo asi 12, se stala prvním hitem skupiny, ačkoli ji původně Keith Emerson a Carl Palmer příliš dobře nepřijali. Píseň ostatně dobře vystihuje Gregovu tvorbu v rámci ELP, jednodušší, posluchačsky méně náročné skladby, v protikladu k monumentálním rockovým symfoniím Keitha Emersona. Tento kontrast ostatně učinil z ELP jedinečnou skupinu. Další Gregova píseň, From the Beginning, se v roce 1973 stala největším hitem skupiny. Samotný Greg se proslavil v roce 1975 "vánočním" hitem I Believe in Father Christmas, který v britské vánoční hitparádě dosáhl na 2. místo.
Po narůstajícím napětí mezi jednotlivými členy se skupina koncem 70. let rozešla. Greg krátce zastoupil Johna Wettona ve skupině Asia. Také natočil dvě sólová, dobře přijatá alba. V roce 1986 se na čas opět spojil s Keithem Emersonem a společně s bubeníkem Cozy Powellem natočili desku Emerson, Lake and Powell. V 90. let se dala dohromady původní sestava skupiny ELP (s bubeníkem Carlem Palmerem). Greg ji po roztržce opustil v roce 1998.
Začátkem nového tisíciletí se Greg na čas stáhl z hudební scény (kromě turné s Ringem Starrem v roce 2001). Opět se vrátil v roce 2005 v čele skupiny nazvané prostě Greg Lake Band. V roce 2010 se uskutečnil další reunion skupiny ELP, ačkoliv Greg v roce 2004 prohlásil, že něco takového považuje za nemožné.
Greg představuje všestranného hudebníka, schopného stejně dobře zahrát jednoduchou folk-rockovou baladu i epickou progressive rockovou skladbu. Známe jej zejména jako baskytaristu, ovšem i jeho kytarová práce je ceněna. A ačkoliv progressive rock je zejména o nástrojích, Greg se v rámci King Crimson i ELP proslavil i jako vynikající zpěvák, schopný různých poloh i zabarvení hlasu. Co se týče jeho autorské činnosti, jeho přímočaré balady budou zřejmě to první, co posluchače na deskách ELP zaujme. Greg je také velmi schopným textařem, který dobře promýšlí své výtvory a věnuje jim spoustu času (na př. text Hallowed Be Thy Name, parafrázující a měnící význam hlavní křesťanské modlitby (Posvěť se jméno Tvé), vznikal několik let).

diskografie (studiová alba):
se skupinou King Crimson:
In the Court of the Crimson King (1969)
In the Wake of Poseidon (1970)

se skupinou Emerson, Lake&Palmer:
Emerson, Lake and Palmer (1970)
Pictures at an Exhibition (pozn. nahráno živě, ovšem jinde nevydaný materiál; 1971)
Tarkus (1971)
Trilogy (1972)
Brain Salad Surgery (1973)
Works Vol. 1 (1977)
Works Vol. 2 (1977)
Love Beach (1978)
Emerson, Lake and Powell (pozn. vydáno pod hlavičkou Emerson, Lake&Powell; 1986)
Black Moon (1992)
In the Hot Seat (1994)

sólo:
Greg Lake (1981)
Manoeuvres (1983)
Nuclear Attack (2002)


Greg Lake v roce 1978

Na ukázku jsem vybral píseň Still... You Turn Me On z desky ELP Brain Salad Surgery z roku 1973.



Píseň 5. týdne

2. února 2012 v 22:10 | Alda |  Archiv písní týdne
Písní tohoto týdne je She's Leaving Home od britské skupiny The Beatles, která vyšla na desce Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band v roce 1967. Napsali ji společně Paul McCartney, od něhož pocházejí sloky písně, a John Lennon, který vymyslel refrén. Text je o dívce, která znenadání odešla z domova, a je inspirován článkem z deníku The Daily Mirror o sedmnáctileté Melanie Coeové. V refrénu slyšíme překvapenou reakci rodičů dívky ("vždyť jsme jí dali vše, co jsme udělali špatně?"). Na nahrávání se podíleli Paul a John pouze jako zpěváci, nehráli na žádný nástroj; všechny nástroje (smyčce a harfa) byly nahrány studiovými hudebníky, přičemž harfistka Sheila Brombergová byla první ženou, která se podílela na nahrávce The Beatles.
Pokud jste si přečetli článek o debutovém albu skupiny a poslechli si ukázky, poznáte, jak moc se za těch pár let proměnil zvuk The Beatles (nechci tím ovšem tvrdit, že by tato píseň byla pro ně "typická"). Jedno ale rozhodně zůstalo, a to skvěle sladěné vokály, kterými mi tato píseň kdovíproč připomíná písně Electric Light Orchestra...


text:

Wednesday morning at five o'clock as the day begins
Silently closing her bedroom door
Leaving the note that she hoped would say more
She goes downstairs to the kitchen clutching her hankerchief
Quietly turing the backdoor key
Stepping outside she is free.
She (We gave her most of our lives)
is leaving (Sacrificed most of our lives)
home (We gave her everything money could buy)
She's leaving home after living alone
For so many years. Bye, bye

Father snores as his wife gets into her dressing gown
Picks up the letter that's lying there
Standing alone at the top of the stairs
She breaks down and cries to her husband
"Daddy, our baby's gone.
Why would she treat us so thoughtlessly
How could she do this to me?"
She (We never thought of ourselves)
is leaving (Never a thought for ourselves)
home (We struggled hard all our lives to get by)
She's leaving home after living alone
For so many years. Bye, bye

Friday morning at nine o'clock she is far away
Waiting to keep the appointment she made
Meeting a man from the motor trade.
She (What did we do that was wrong)
is having (We didn't know it was wrong)
Fun (Fun is the one thing that money can't buy)
Something inside that was always denied
For so many years. (Bye, Bye)
She's leaving home (bye bye)

Please Please Me

1. února 2012 v 0:37 | Alda |  Alba
Debutové album britské (a jedním dechem se mi chce dodat - liverpoolské) skupiny The Beatles bylo vydáno v březnu roku 1963, poněkud ve spěchu, poněvadž vydavatelství desky Parlophone chtělo završit předchozí úspěch singlů Please Please Me a Love Me Do.
Podle tehdejších požadavků muselo album mít 14 písní (7 na každé straně desky), takže bylo nutno dodat dalších deset pro doplnění zmíněných singlů a jejich B-stran. Od dvojice John Lennon - Paul McCartney pocházejí další čtyři písně, zbylých šest bylo převzato od jiných autorů. Původní písně tedy (byť mírně) převažovaly nad převzatými, což bylo důležité pro utvářející se charakter Beatles jako rock'n'rollové skupiny, která hraje vlastní písně, což tehdy zdaleka nebylo obvyklé.
Album bylo nahráno během pouhých necelých deseti hodin, prakticky živě, se sporadickým využitím vícestopého nahrávání. Původní plán producenta George Martina byl nahrát album zcela živě v liverpoolském Cavern clubu, což bylo domácí prostředí skupiny. Nakonec ale své rozhodnutí změnil a deska byla za 400 liber nahrána ve studiu EMI na Abbey Road v Londýně.
Výsledkem tohoto snažení je album, kterým skupina hned od počátku nasadila pomyslnou laťku hodně vysoko. Beatles na desce dávají rock'n'rollu nový rozměr. Poprvé se zde projevuje jejich "trvalá" výhoda - neznali noty a neměli hudební vzdělání, takže mohli s melodiemi volně experimentovat. Výsledkem jsou tak často neobvyklé změny akordů, jako třeba v písních Ask Me Why a P.S. I Love You (původně b-strany výše zmíněných singlů). Beatles se ale nevyhýbali ani jednoduchým strukturám, což můžeme obdivovat v úvodních vypalovačkách I Saw Her Standing There a Misery. Album žene vpřed rock'n'rollový "drajv", zpestřený občasným zvolněním - zmíním zde převzaté balady Anna (Go to Him) a A Taste of Honey, která je v neobvyklém 3/4 taktu. A asi nejvýraznějším prvkem jsou skvěle vymyšlené dvojhlasy a vokály vůbec, které pro Beatles budou typické i na následujících albech.
V tomto krátkém souhrnu lze stěží postihnout význam, který debutové album The Beatles má pro dějiny rockové hudby. Stejně tak je nemožné říci, která píseň zaujme nejvíce - každý si tu zřejmě najde "tu svou." Anebo všechny.

seznam skladeb:
strana A
1. I Saw Her Standing There (Lennon, McCartney)
2. Misery (Lennon, McCartney)
3. Anna (Go to Him) (Alexander)
4. Chains (Goffin, King)
5. Boys (Dixon, Farrell)
6. Ask Me Why (Lennon, McCartney)
7. Please Please Me (Lennon, McCartney)
strana B
1. Love Me Do (Lennon, McCartney)
2. P.S. I Love You (Lennon, McCartney)
3. Baby It's You (David, Williams, Bacharach)
4. Do You Want to Know a Secret (Lennon, McCartney)
5. A Taste of Honey (Scott, Marlow)
6. There's a Place (Lennon, McCartney)
7. Twist and Shout (Medley, Russell)

obsazení:
George Harrison - sólo zpěv (A4, B4), vokály, sólová kytara, akustická kytara
John Lennon - sólo zpěv, vokály, doprovodná kytara, akustická kytara, foukací harmonika
Paul McCartney - sólo zpěv, vokály, baskytara
Ringo Starr - sólo zpěv (A5), bicí, perkuse

Andy White - bicí (Love Me Do, P.S. I Love You)
George Martin - produkce, klavír (Misery), čelesta (Baby It's You)


A tentokrát přidávám 2 ukázky: nemohu si pomoct, takže první je moje milovaná vypalovačka Misery, druhou pak onen neobvyklý "valčík" A Taste of Honey.



pozn. videa nejsou původními klipy k písním